SETTI-tutkimuksen ensimmäiset tulokset julkaistu

SETTI-tutkimuksen ensimmäiset
tulokset julkaistu

Juuri valmistuneen suuren SETTI-tutkimuksen tulokset eivät vahvista aiempia kansainvälisiä beetakaroteenitutkimuksia. Tulokset viittaavat siihen, ettei beetakaroteenilla ole syöpää ehkäisevää vaikutusta. E-vitamiinista on kuitenkin saatu aivan uusi havainto, jonka mukaan se voisi ehkäistä eturauhassyöpää. Tuloksista ei kuitenkaan vielä voi vetää lopullisia johtopäätöksiä, vaan muiden meneillään olevien seurantatutkimusten valmistumista joudutaan odottamaan.

SETTI-tutkimuksen ensimmäiset tulokset julkaistiin arvovaltaisen New England Journal of Medicine -lehden 14.4.1994 ilmestyneessä numerossa. Tutkimusraportissa selostetaan yleisimpien syöpien lukumäärät ja yleisimpiin sairauksiin liittyvä kuolleisuus eri hoitoryhmissä. Tutkijaryhmä jatkaa analyysejä ja raportoi jatkoanalyysien tulokset mahdollisimman pian.

Setti-tutkimus on yksi yli kahdestakymmenestä kontrolloidusta kaksoissokkotutkimuksesta, joissa selvitetään antioksidanttivitamiinien vaikutuksia terveyteen. Tutkimus on toteutettu Kansanterveyslaitoksen, Yhdysvaltojen Kansallisen Syöpäinstituutin (National Cancer Institute) ja useiden suomalaisten tutkimuslaitosten yhteistyönä. national Cancer Institute on tukenut tutkimusta noin 95 miljoonalla markalla ja osallistunut lisäksi sen suunnitteluun, toteuttamiseen ja analyyseihin.

Tutkimukseen osallistui noin 29 000 50-69-vuotiasta tupakoivaa miestä. Osanottajat arvottiin tutkimuksen alussa neljään ryhmään, joista yksi sai E-vitamiinia (50 mg/päivä), toinen beetakaroteenia (20 mg/päivä), kolmas molempia ja neljäs peruskapselin. Osallistujat saivat käyntien yhteydessä tupakoinnin lopettamiseen tähtäävää valistusta ja yli 20 prosenttia lopetti tupakoinnin. Noin 20 000 miestä jatkoi tutkimuksen loppuun saakka. Vitamiinihoidon kesto vaihteli viidestä kahdeksaan vuoteen ja oli keskimäärin 6,1 vuotta.

E-vitamiini ehkäisi eturauhassyöpää

E-vitamiinia saaneilla osanottajilla oli tutkimuksen aikana kolmannes vähemmän eturauhassyöpää kuin niillä henkilöillä, jotka eivät saaneet E-vitamiinia. Myös paksu- ja peräsuolisyöpää oli vähemmän, mutta ero oli pienempi. Keuhkosyöpään E-vitamiinilla ei ollut vaikutusta.

E-vitamiinin eturauhassyöpää vähentävä vaikutus on uusi havainto. Ryhmien välisestä selvästä erosta huolimatta tulosta ei voida pitää lopullisena todisteena E-vitamiinin eturauhassyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta, sillä aikaisempaa tietoa tällaisesta vaikutuksesta ei ole. Paksu- ja peräsuolisyövissä todettu ero oli pieni ja hyvin johtua sattumasta. Havainto on kuitenkin

toisen palstan alkuun

mielenkiintoinen, sillä E-vitamiinia runsaasti saavilla on ollut pienentynyt paksusuolensyövän riski useissa seurantatutkimuksissa.

Beetakaroteenilla ei vaikutusta

Beetakaroteenilla ei ollut syöpää ehkäisevää vaikutusta. Keuhkosyöpien lukumäärä oli vastoin odotuksia hieman suurempi beetakaroteenia saaneilla. Useimmat tutkimusta arvioineet asiantuntijat ovat pitäneet eroa sattumasta johtuvana. Aikaisemmissa tutkimuksissa ravinnon beetakaroteenilla on lähes poikkeuksetta näyttänyt olevan syöpää ehkäisevää vaikutusta. Myös tässä tutkimuksessa runsaasti beetakaroteenia aikaisemmin ravinnosta saaneilla oli keuhkosyöpää vähemmän kuin muilla.

Sepelvaltimotautikuolleisuus oli hieman pienempi E-vitamiinia ja suurempi beetakaroteenia saaneilla kuin niillä, jotka eivät saaneet kyseisiä vitamiineja. E-vitamiinia saaneilla oli hieman vähemmän vakavia aivoverisuonitukoksia, mutta enemmän vakavia aivoverenvuotoja kuin niillä, jotka eivät saaneet E-vitamiinia. Ryhmien väliset erot johtuvat todennäköisesti sattumasta.

Jatkotutkimuksia tarvitaan

SETTI-tutkimuksen tulokset ovat osaksi ristiriidassa aikaisempien seurantatutkimusten, äsken julkaistun Kiinassa tehdyn Lianxian-tutkimuksen ja amerikkalaisesta lääkäritutkimuksesta julkaistujen väliaikatietojen kanssa. Tämän takia ei toistaiseksi ole mahdollista antaa suosituksia antioksidanttivitamiinien käytöstä syövän tai sydäntautien ehkäisyssä. Tähän tulokseen tuli myös SETTI-tutkimuksen tuloksia arvioinut New England Journal of Medicine -lehden pääkirjoitus, joka toteaa mm.:

"Kysymys beetakaroteenin tai E-vitamiinin syöpää tai sydäntauteja ehkäisevästä vaikutuksesta jää tämän tutkimuksen perusteella vastaamatta... On aika painaa jarruja ja toistaiseksi pidättyä antamasta perusteettomia lupauksia antioksidanttien terveysvaikutuksista."

Lisätietoa antioksidanttivitamiinien vaikutuksista saadaan pian. Vuonna 1995 valmistuu 22 000 amerikkalaisten lääkärien keskuudessa tehty tutkimus, jossa on selvitetty beetakaroteenin (50 mg/joka toinen päivä) vaikutuksia kymmenen vuoden ajan. Muutamaa vuotta myöhemmin päättyy Yhdysvaltojen länsirannikolla tehty SETTI-tutkimusta muistuttava koe, jossa 17 000 tupakoivaa miestä saa sekä beetakaroteenia (30 mg/päivä) että A-vitamiinia. Tietoa E-vitamiinin vaikutuksista joudutaan odottamaan pitempään. Yli 40 000 amerikkalaisen naisen keskuudessa käynnissä oleva beetakaroteeni- ja E-vitamiinitutkimus valmistuu vasta vuosikymmenen lopulla.

Aineistoa lainattaessa lähde mainittava!