Flavonoidit näyttävät alentavan sepelvaltimotaudin riskiä

Flavonoidit näyttävät alentavan sepelvaltimotaudin riskiä

Runsaasti vihanneksia ja hedelmiä syövillä on alentunut sepelvaltimotautiriski. Flavonoidit tarjoavat yhden mahdollisen selityksen tälle havainnolle.

Vapaiden happiradikaalien aiheuttamalla lipoproteiinien hapettumisella uskotaan olevan keskeinen rooli sepelvaltimotaudin synnyssä ja kehityksessä. Siten ravinnosta saadut, solujen hapettumista estävät antioksidantit voisivat suojata taudilta. Kasviksissa, hedelmissä, marjoissa, teessä ja punaviinissä esiintyvät flavonoidit ovat polyfenoleja, joilla on antioksidatiivista vaikutusta ja jotka siten voisivat ehkäistä tautia tai hidastaa sen kehittymistä. Suora näyttö asiasta väestötasolla puuttuu kuitenkin lähes kokonaan.

Yhteyttä flavonoidien saannin ja myöhemmän sepelvaltimokuolleisuuden välillä tutkittiin aineistossa, joka pohjautui Kelan autoklinikan vuosina 1967-1972 tekemään terveystutkimukseen. Siihen osallistui 5 000 30-69-vuotiasta naista ja miestä, joiden ruoankäyttö selvitettiin edeltävän vuoden ajalta.

Hyvin vähän flavonoideja

Ruoankäyttötietojen pohjalta arvioitiin flavonoidien saantia käyttäen Hollannissa mitattuja flavonoidipitoisuuksia eri ruoka-aineissa. Flavonoidien saanti oli keskimäärin 4 mg päivässä, mikä oli muihin maihin verrattuna hyvin alhainen määrä. Suurin osa (95 %) flavonoideista oli kversetiiniä. Flavonoideista noin 65 prosenttia oli peräisin omenista tai sipuleista ja 25 prosenttia marjoista tai mehuista.

Tutkittuja seurattiin 26 vuotta, jona aikana 10 % kuoli sepelvaltimotautiin. Flavonoidien saannin ja sepelvaltimokuolleisuuden välillä havaittiin käänteinen yhteys. Naisilla ylimmässä flavonoidien saantineljänneksessä oli 46 prosenttia pienempi riski kuolla sepelvaltimotautiin kuin naisilla alimmassa neljänneksessä.

toisen palstan alkuun

Tunnettujen vaaratekijöiden tupakan, seerumin kolesterolin, verenpaineen tai painoindeksin vakiointi ei olennaisesti vaikuttanut tulokseen.

Omenat ja sipulit

Yhteys ei johtunut muistakaan antioksidanteista. Flavonoidien saannin ja sepelvaltimotautikuolleisuuden käänteinen yhteys oli havaittavissa sekä matalilla että korkeilla C- ja E-vitamiinin saantitasoilla. Miehillä yhteys oli heikompi. Heillä taudin riski oli ylimmässä flavonoidien saantineljänneksessä 22 prosenttia alinta neljännestä pienempi.

Flavonoidien päälähteiden ja sepelvaltimotaudin ilmaantuvuuden väliset yhteydet olivat samansuuntaiset kuin flavonoideilla. Naisilla, jotka söivät eniten omenia kuolleisuus oli 43 prosenttia pienempi kuin naisilla, jotka söivät niitä vähiten. Miehillä ero oli 19 prosenttia. Vastaavat erot sipulien saannin suhteen olivat naisilla 50 prosenttia ja miehillä 26 prosenttia.

Tutkimuksen tulokset korostavat ravintoperäisten tekijöiden sekä erityisesti kasvisten ja hedelmien merkitystä sepelvaltimotaudin ehkäisyssä. Tutkimuksen tulokset tarvitsevat kuitenkin vahvistusta muista väestöistä ennen kuin voidaan vetää varmoja johtopäätöksiä flavonoidien suojavaikutuksesta.

Viite: Knekt P, Järvinen R, Reunanen A, Maatela J. Flavonoid intake and coronary mortality in Finland: a cohort study. Br Med J 1996; 312:478-481.

Paul Knekt, KTL

(90) 474 4774

Antti Reunanen, KTL
Ritva Järvinen, Kuopion yliopisto
Jouni Maatela, Kela

Aineistoa lainattaessa lähde mainittava!