Nuorten aikuisten kasvisten käyttö suosituksia vähäisempää |
||
|
Kansanterveystieteen laitos, Helsingin yliopisto Marja-Leena Ovaskainen, erikoistutkija
|
||
|
Nuorten ja nuorten aikuisten kasvisten käyttö on vähäistä niin Suomessa kuin muualla. Kuitenkin ravitsemussuositusten mukaan kasvisten ja viljatuotteiden tulisi muodostaa ruokavalion perusta. Nuoria aikuisia on tutkittu melko vähän, joten tietoa kasvisten käyttöön yhteydessä olevista tekijöistä on rajoitetusti. FINRISKI 1997 -tutkimuksen tulokset osoittivat, että 2534-vuotiaat syövät harvemmin perunoita, juureksia, hedelmiä ja marjoja kuin vanhemmat. Koulutuksen tiedetään olevan yhteydessä kasvisten käyttöön.
Terveyttä edistävät valinnat, kuten tupakoimattomuus ja
liikunta ovat yhteydessä runsaampaan kasvisten käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää terveyskäyttäytymisen
ja sosio-ekonomisten tekijöiden yhteyksiä nuorten aikuisten kasvisten
käyttöön. Lisätavoitteena oli selvittää lounasruokailun
merkitystä kasvisten käytössä. Tutkimuksen tulokset
on aiemmin julkaistu Scandinavian Journal of Nutrition-lehdessä.
1589 nuorta aikuistaTutkimuksen aineistona käytettiin Kansanterveyslaitoksen keräämiä vuoden 1997 FINRISKI- ja Finravintoaineistoja. Vuonna 1997 nuoria aikuisia, eli 25-34-vuotiaita oli otoksessa yhteensä 1 589, joista miehiä 725 ja naisia 864. Nuorten osallistumisaktiivisuus tutkimukseen oli alhaisempi (64%) kuin muissa ikäryhmissä (72%). Nuorten aikuisten otoksesta 305 miestä ja 361 naista osallistui lisäksi Finravinto-tutkimuksen 24h-ruoankäyttöhaastatteluun.MenetelmätKasvisten, hedelmien ja marjojen käytöstä muodostettiin summamuuttuja kyselylomakkeen yhteensä viidestä ruokavalintoja kartoittavasta kysymyksestä. Summamuuttujaan laskettiin kasvisten käyttökerrat kuussa, jonka jälkeen muuttuja luokiteltiin matalaan (alle 60 kertaa ) ja korkeaan (60 kertaa tai useammin) kasvisten käyttöön. Perunoiden käyttöä ei otettu mukaan summaindeksiin.Koulutus jaettiin kahteen ryhmään: matala (enintään 12 vuotta) ja korkea (yli 12 vuotta). Perhemuoto määriteltiin sen mukaan, asuiko taloudessa 16-vuotiaita tai sitä nuorempia lapsia. Perhemuoto kuvasi myös siviilisäätyä, sillä suurin osa pareista, joilla oli lapsia, oli myös naimisissa tai avoliitossa. Lounaspaikkavaihtoja oli kolme: lounas kotona tai eväät töissä, lounas työpaikkaruokalassa tai ravintolassa tai muu. Terveyskäyttäytymistä kuvattiin vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden (vähän, kohtuullisesti, paljon) sekä tupakoinnin avulla (tupakoi-ei tupakoi). Miehet ja naiset analysoitiin erikseen. Analyyseissa vakioitiin painoindeksi.
Varianssianalyysissa 10-vuotisikäryhmä jaettiin kahtia, sillä
sosioekonominen asema vaihteli iän mukaan.
Korkea koulutus lisääMiehet söivät kasviksia keskimäärin 44 ja naiset 65 kertaa kuussa. Koulutus, perhemuoto, vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus, tupakointi, lounaspaikka ja käsitys oman ruokavalion terveellisyydestä selittivät 21 prosenttia 2529-vuotiaiden naisten ja 30 prosenttia 3034-vuotiaiden naisten kasvisten käytön vaihtelusta. Miehillä vastaava malli selitti 25 prosenttia kasvisten käytön vaihtelusta kummassakin 5-vuotisikäryhmässä. Kummassakin ikäryhmässä molemmilla sukupuolilla korkea koulutus näytti olevan yhteydessä runsaaseen kasvisten käyttöön.Runsas liikunta vapaa-ajalla ja käsitys terveellisestä ruokavaliosta olivat yhteydessä kasvisten ja hedelmien tiheään käyttöön. Nuoremmissa 5-vuotisikäryhmissä myös tupakoimattomuus oli yhteydessä runsaaseen kasvisten käyttöön. Työpaikkaruokalassa tai ravintolassa lounastavat miehet, ja 3034-vuotiaat naiset käyttivät enemmän kasviksia kuin itse lounaansa valmistavat. Koulutuksen ja lounaspaikan valinnan välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää interaktiota. Ammattiasemalla ei ollut vaikutusta tuloksiin, joten se ei ollut mukana lopullisessa mallissa. Tiheä kasvisten käyttö oli yhteydessä runsaaseen
kasvisten saantiin myös ruoankäyttöhaastattelussa. Frekvenssikyselyn
perusteella usein kasviksia käyttävät söivät myös
enemmän ruisleipää. Naisilla myös muiden viljatuotteiden,
kuten murojen ja puuron raportoiminen oli haastattelussa yleisempää
niillä, jotka kuluttivat runsaasti kasviksia.
Nuoret aikuiset järjestettyyn ruokailuunNuorten aikuisten kasvisten käyttö on suosituksia vähäisempää. Naiset kuitenkin käyttävät kasviksia miehiä enemmän. Koska korkea koulutus on yhteydessä kasvisten käyttöön, erityisesti nuorten, matalasti koulutettujen miesten kasvisten käytön lisäämiseksi tarvitaan tehokkaita keinoja terveyskasvatuksessa. Terveyskasvatus olisi aiheellista suunnata varta vasten tietyille kohderyhmille. Terveyskasvatuksen lisäksi ruokapalvelun saatavuus voi edistää kasvisten käyttöä.Työpaikkaruokaloissa ja ravintoloissa tarjotaan yleensä kasviksia lounaan yhteydessä, ja tällä näyttää olevan selvästi nuorten aikuisten kasvisten käyttöä lisäävä vaikutus. Olisikin tärkeä parantaa nuorten aikuisten mahdollisuuksia osallistua järjestettyyn ruokailuun joko työpaikoilla tai muuten. 25-34-vuotiaiden naisten kasvisten
käyttökerrat kuussa
Kirjallisuutta:
Billson H, Pryer JA, Nichols R: Variation in fruit and vegetable consumption among adults in Britain. An analysis from the dietary and nutritional survey of British adults. Eur J Clin Nutr 1999;53:946-52. Helakorpi S, Uutela A, Prättälä R, Puska P: Health behaviour and health among Finnish adult population, spring 1999.Helsinki: National Public Health Institute;2000. FINDIET 1997 Study Group: The 1997 dietary survey of Finnish adults. Helsinki: National Public Health Institute;1998:B8. Lallukka T, Lahti-koski M, Ovaskainen M-L. Vegetable and
fruit consumption and its determinants in young Finnish adults. Scand J
Nutr 2001;45:120-126.
|
||
|
|
||
|
|
||