Setti-tutkimus: Antioksidantit ja paksusuolikasvaimet

Tutkimuksessa selvitettiin kahden antioksidantin, beetakaroteenin ja E-vitamiinin, merkitystä paksusuolisyövän ehkäisyssä. Tutkimuksessa käytettiin tapaus-verrokkitutkimusta, kohorttitutkimusta ja kontrolloitua koetta. Tutkimuksessa ei todettu beetakaroteenin tai E-vitamiinin ehkäisevän paksusuolikasvaimia, eikä näiden antioksidanttien käyttöä ravintolisinä voida suositella.

Hapen vaikutuksesta elimistössä syntyy ns. vapaita radikaaleja, jotka voivat aiheuttaa mm. syöpää. Antioksidantit ovat aineita, jotka voivat estää vapaiden radikaalien aiheuttamia haittoja. Tässä tutkimuksessa selvitettiin kahden antioksidantin, beetakaroteenin (A-vitamiinin esiaste) ja E-vitamiinin, yhteyttä paksusuolikasvaimiin.

Tutkimus tehtiin Syövänehkäisytutkimuksen (Setti) yhteydessä. Syövänehkäisy-tutkimus oli Kansanterveyslaitoksen ja Yhdysvaltain Kansallisen Syöpäinstituutin yhteishanke, jossa pyrittiin selvittämään beetakaroteenin ja E-vitamiinin merkitystä syövän ehkäisyssä. Tutkimuksessa annettiin päivittäin noin kuuden vuoden ajan lähes 30 000 keski-ikäiselle, tupakoivalle miehelle joko beeta-karoteenia (20 mg), E-vitamiinia (50 mg alfatokoferoliasetaattia), molempia aineita yhdessä tai lumelääkettä. Tutkimuksen alussa osallistujien ruokavalio selvitettiin laajalla kyselylomakkeella. Seurannan aikana tutkittavilla todettiin yhteensä 135 paksusuolisyöpää ja 146 paksusuoliadenoomaa.

Antioksidanttien yhteyttä paksusuolikasvaimiin selvitettiin tapaus-verrokkitutkimuksen, kohorttitutkimuksen (altistelähtöinen tutkimus) ja kontrolloidun kokeen avulla. Lisäksi tapaus-verrokkitutkimusasetelman käyttökelpoisuutta paksusuolisyövän ja ravinnon välisessä arvioinnissa tutkittiin vertaamalla näitä tuloksia altistelähtöisen tutkimusasetelman tuloksiin.

Tapaus-verrokkitutkimuksessa tapausten beetakaroteenin tai E-vitamiinin saanti 12 kuukautta ennen diagnoosia ei poikennut kontrollien vastaavasta saannista. Kohorttitutkimuksessa lähtötilanteen antioksidanttien saanti ei ennustanut myöhempää paksusuolikasvainten ilmaantuvuutta. Samoin alkuvaiheen seerumin beetakaroteeni- tai E-vitamiinitaso ei ollut yhteydessä paksusuolisyövän ilmaantuvuuteen, mutta korkeaan seerumin beetakaroteenitasoon liittyi pienempi adenoomien ilmaantuvuus. Kontrolloidussa kokeessa E-vitamiinivalmisteen saannilla ei ollut merkitsevää vaikutusta paksusuolisyövän ilmaantuvuuteen (suhteellinen vaara 0.78, 95% luottamusväli 0.55-1.09), mutta siihen liittyi kohonnut adenoomien vaara (suhteellinen vaara 1.66, 95% luottamusväli 1.19-2.32). Beetakaroteenivalmisteen saannilla ei todettu vaikutusta paksusuolikasvaimiin.

Tutkimuksen johtopäätös on, että beeta-karoteeni ja E-vitamiini eivät ehkäise paksusuolikasvaimia, eikä näiden antioksidanttien käyttöä valmisteina suositella.

Lähde

Nea Malila. Antioxidant vitamins and colorectal neoplasms in different study designs.Publications of the National Public Health Institute A11/2000.